Thursday, March 23, 2017

Luahan Hatinya Mengusik Jiwaku

Assalamua'laikum

Aku ni jenis yang bolehlah dikatakan sebagai 'pendengar yang setia' 😏. Dengar boleh, nak pujuk tu... memang ke laut 😒 i tak teror u bab pujuk-memujuk ni.

Ada sorang pensyarah dari Iraq dah lama menetap di Malaysia. Dalam 30 tahun camtulah. Cakap Melayu boleh, Speaking English teror, takallam Arabi bittholaqah 👏👍.

Satu hari dalam kelas, Dr ni luahkan tentang harga barang yang makin naik.


"Dolu-dolu, 50 henggit tu boleh beli maciam-maciam. Tapi sekarang, dengan 50 henggit tu... nak beli susu powder pon tak lepas. Lepasni, takda gigilah sebab kurang kalsium"


"Dolu-dolu, ayam 6 henggit sekilo. Sekarang dah RM8.20 sekilo"



"Dolu-dolu nasi lomak 7 kupang telor bahagi dua, sekarang nasi lomak singgit telor dibahagi empat" 😰

Pastu kecoh pasai MH370 hilang tak jumpa-jumpa. Muncul pula 'Laksamana DoReMi' 😂 Memang membebel la Dr. Aku tak berapa ingat apa yang Dr bebel kecuali yang ni 👇

"Ingat ini kisah DoReMi ke ada tikar terbang?" Haaa, kau tengokkk. Orang Iraq pon layan DoReMi taw 😏




Aku rasa, tajuk yang sesuai untuk entry ni sebenarnya 'Luahan Hatinya Menggeletek Jiwaku' sebab time tu Dr luahkan dengan nada lucu 😂




Ini kisah tahun 2013 😉





44 comments:

  1. hahaha. tahu takpa. semua benda naik harga kowt. sakit hati je kekadang

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan, tapi ada ja tmpt yg jual dengn harga x cekik darah

      Delete
  2. Pandai prof tu buat jokes...
    Mesti best masuk kelas dia...
    Walaupun dia mengeluh, tapi jokes doremi tu boleh tahan...hehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. best masuk kelas Dr ni. dalam lawak ada tegasnya 😄

      Delete
  3. Zaman dah berubah..dulu bomoh pun belum ada raja. Sekarang dah ada..blog saya http://cararesepi.blogspot.my/

    ReplyDelete
  4. Malu je dengan kondisi negara kita yang makin kritikal ni. Sedih rasa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan, dulu janji macam2. janji harga minyak x naik, tapi... 😒

      Delete
  5. Ada betulnya apa yang diluahkan tu. barang makin mahal sampai rasa macam takut nak berbelanja beli makanan. Tak tahu lah masa akan datang nanti macam mana kalau sekarang pun dah macamni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. harap lepasni dapat pemimpin yg bijak sikit 😉

      Delete
  6. Sama lah. Dgr boleh no 1 nk pujuk tak master lagi. Hehe

    ReplyDelete
  7. kannnnnnnnnnn...skrg bwk RM50 gi pasar rasa segan2 jer nak membeli.. tu baru lauk2 utk 2 org..kalo yg family ramaim, anak 5-6 org, ikan sekilo @ ayam sekor belum tentu cukup utk lauk thari & malam..

    yang terkesan, golongan kelas bawahan... :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan, golongan kelas bawahan & sederhana 😢

      Delete
  8. dulu2 kalau beli sardin utk org miskin tp skrg tidak lagi...huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. skrg, sardin jadi pilihan x kira golongan apa

      Delete
  9. Huwaaaa...kalau nak dibandingkan banyak lagi kan kisahnya. Dulu selamat ajer nak gi sekolah jalan kaki. Sekrang yang depan mata pun kena cilok. Huwaaaa~~~~ Dulu gi tadika just for fun. Sekarang gi Tadika mak pak stress lelebih. Nak anak pandai itu, pandai ini. Huwaaaa~~~

    ReplyDelete
  10. When it comes to harga barang, hanya mampu berhuhuhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. malas dah nak komplen kan, last2 berhuhuhu ja la

      Delete
  11. Semua barang naik harga..nak buat camne bising pun tiada gunanya juga

    ReplyDelete
  12. Tu tak tengok harga minyak lagi. Harga naik dengan penuh jayanya. Bila tah nak turun tuuu~ Huhu

    ReplyDelete
  13. Lima puluh hengget sekarang lepas beli jajan je huhuh

    ReplyDelete
  14. Part tikar terbang tu agak memalukan tau..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la, yg baru2 ni dorg muncul blik kan dgn teropong ajaib fu 😂

      Delete
  15. segalanya mahai skrg ni dik oii.. tak de bende yg murah dah.. masok toilet pown dah mahai.. hehe.. tak kerja jwbnye ikat perut la kite kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la, tapi ramai juga yg menganggur

      Delete
  16. Agaknya kalau kita duk Arab boleh jadi berabuk kita cakap Arab Nour hihi....

    Tp mmg betul pun apa dia ckp barang semua naik, berat badan hakak jugak yg tak turun turun....huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. berterabur cakap arab 😂 harga brg dah naik ni, pakat2 la kita turunkan berat

      Delete
  17. Keh keh keh raja bomoh lg kelakar dari cite do re mi

    ReplyDelete
  18. Benar apa yang dikata. Sekarang harga barang makin naik. RM50 sehari boleh habis. Huhu. Kalau beli barang dapur, lagilah dapat sikit je. Berat badan pun seiring naik bersama harga barang. Hihi :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy g pasar pon cukup2 RM100, x cukup RM50 tu. berat badan naik sebab stress fikir harga barang x turun2 😂

      Delete
  19. setuju apa dikatakan Dr tu kak. huhu. makin lama makin mahal barang skang. :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. dan kita pun mencari inisiatif lain untuh kukuhkan kewangan 😂

      Delete
  20. kita melalak mcm mn pun harga ttp naik... cuma gaji je... kenapa tak naikkkkkkkkkkkk

    ReplyDelete
    Replies
    1. takda yg turun skrg ni kecuali hujan :(

      Delete

 
Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Nour Adieb