Tuesday, April 11, 2017

Belajar Bahasa Sabah

Assalamua'laikum

Godek-godek facebook Nuget tadi, tetiba aku nampak ni 😂


Terus ter'throwback' zaman ILS 😂. Students ILS ni takdalah ramai sangat macam students biasa. Aku pula time tu dapat kelas Majmu'ah 1 (group 1). Jadi, setiap ostat ostajah yang ngajar akan tanya asal usul setiap pelajar termasuk aku.

Apa maksud ILS? Boleh baca di sini 😄 👉 Banyak makna untuk perkataan ini

Ada satu ketika, dapat ostat ganti yang ajar nahu tak silap aku. Ostat tu dari China, tapi boleh cakap Melayu sikit-sikit. Bila ostat tu tau aku dari Sabah, dia berkeras suh aku ajar dia bahasa Sabah 😂

Pastu aku pi berdiri depan whiteboard macam patung. Sebab sel-sel otak aku tak berhubung time tu, jadi macam blur 😜 Bila ostat tu nampak aku kaku ja, terus dia tulis di whiteboard dan suh translate;

"Saya suka baca buku di rumah"

Walaweyh, nak translate macam mana lagi? Dah memang di Sabah ni cakap Bahasa Melayu 😂 Kalau bahasa pasar Sabah pun, itu-itu juga. Sama ja.

Takkan nak translate ke bahasa setiap kaum di Sabah ni? Matilanak 😂 Pastu aku terfikir. Why not aku translate pi bahasa kaum aku iaitu "Bisaya".

Saya 👉 oku
Suka 👉 suka
Baca 👉 baca
Buku 👉 buk
Di rumah 👉 de walai

Tapi tangan aku kaku, tak gerak pun nak tulis di whiteboard tu 😂 Kah! Last2 ostat suh duduk balik.

Maaf lah ostat. Saya tau sikit-sikit ja bahasa Bisaya ni 😂 Sebab kebanyakan kawan-kawan skola saya dulu kaum Brunei, Bajau, Kedayan. Kalau saya cakap Bisaya dengan dorang, dorang pun bakakai nak cari maksud 😂

Faham ke idok bakakai tu? Ibarat ayam mengakai tanah untuk cari cacing, macam tu jugalah korang mengakai kamus untuk cari maksud 😜






58 comments:

  1. Bestnya boleh cakap dialek. Saya boleh cakap slang Selangor-KL je

    ReplyDelete
  2. Hahah tul2. Saya sedr time belajar di Shah Alam..Wakaak cam tidak percy aku org sabah coz slang sabah teda..wakaka slang sem ler utk memudahkan mereka memahami apa yang ingin diperkatakan..wakaka kal 100% sabah,,nah sanalah cam dlm gmbr tu berkakai cr kamus..ndak pun kasi ya ya ja lah ekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi kalau Sabah jumpa Sabah bercakap, memang kawan semenanjung x faham sebab dorang gitau kami cakap sangat laju 😂

      Delete
  3. Wah international jugak bahasa Bisaya. Buk =book. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Banyak lagi kak Ana yang serupa international 😂

      Delete
  4. Hahahaha elsa kena belajar nie kalau nak ke sabah!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Takpa Elsa, boleh cakap macam biasa sebab tak semua orang Sabah faham bahasa Bisaya 😂 Lain kaum lain bahasanya

      Delete
  5. Baca entry ni pun dah dapat belajar banyak perkataan dah. Seronok dengar orang Sabah cakap ni. Hehe

    Sabah vs Kelate bunyi dia macam mane eh agaknya? Mesti meriah~ :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. Pernah try cakap Klate, terus orang ingat sy ni orang Siam 😏

      Delete
  6. haha saya suka dengar orang Sabah cakap. Walaupun dah duduk lama di semenanjung, tak hilang juga sabah dia (refer to my roomate)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah melekat habis dah tu kepekatan percakapannya 😂

      Delete
  7. Laaa Adieb org sabah bhaaa rupanya. Comel je org Sabah cakap, ada lenggoknya.

    ReplyDelete
  8. akak suka bahasa.
    Almost slang di malaysia ni akak boleh tiru gaya bahasa. But not Sabah. susahnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sabah vs Sarawak. Mana lagi susah nak tiru slang? 😉

      Delete
  9. Haha suka je dengar orang cakap Sabah. Tapi kalau pekat sangat bahasanya dan cakap laju kadang-kadang tak paham jugak 😄

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau syiok bercerita, tak sedar rupanya dah gear 5 kelajuan percakapan tu 😂

      Delete
  10. kalau orang sabah dah cakap sabah, hamekkkkk.. tak paham langsung.. hihi

    ReplyDelete
  11. hahahahahah.. terkenang jgk time kerja kat kl... bukan unni jadi logat kl tapi kawan2 skerja jadi ckp sabah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul2. Ada juga kawan dari Slango & Perak terjebah cakap slang Sabah 😉

      Delete
  12. hahah banar, bakakai bilang urang mencari maksudnya

    ReplyDelete
  13. Haha kadang2 lucu bhs sabah ni kan, fhm aku tu bekakai hihi

    ReplyDelete
  14. Hancur harapan ostat nak belajar bahasa Sabah.Eh...ostat ni nak belajar bahasa Sabah ka Brunei ni sebenarnya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Confuse juga dengan ostat ni nak belajar bahasa apa sebenarnya 😂

      Delete
  15. Adoiiii tergelak baca! Eh, ce ajar jugak bahasa bisaya awak tu. Dapat ilmu tambahan. Hiks! 😘💕

    ReplyDelete
  16. Time mrs pip study di PJ, kawan2 kolej belajar la kunun cakap sabah, tp slang dorang mcm indon jadinya, last2 dorang pula ajar mrs pip cakap semenanjung, tp byk2 slang, slang utara ja yg mrs pip campin ... end up masing2 cakap slang sendiri .... majmuk betul kamirang time tu ...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau BI, sebut champion. Kalau kita, campin 😂 Eya, slang utagha senang sikit 😄

      Delete
  17. Bakakai baini cari maksud.
    Mumert endase

    ReplyDelete
  18. saya suka longhat sabah... best dengar... longhat sarawak pun saya suka

    ReplyDelete
  19. saya terjemahkan dalam bahasa Melanau

    'Ako Suka Baca Bop Gak Kobou'

    apa macam ada sama ka..

    ReplyDelete
  20. ya betul tak nampak penggunaan bahasa sabahan...mcm bahasa di semenanjung juga

    ReplyDelete
  21. saya takde kawan sabah tpi suka dgn loghat sabah
    kalau loghat sabah ni bagi saya ok sikit kot, masih boleh difahami berbanding sarawak. sarawak mcm pekat sikit

    ReplyDelete
  22. huwa.. nangis.. kawan2 akak pun ramai sabahan.. seronok juga bila sesekali mereka menyakat guna dialek sana.terlopong hakak ni dik..

    ReplyDelete
  23. Kat sana byk loghrat jgk kan.. ikut kaum..,

    ReplyDelete
  24. Syok pula baca.. rasa macam terdengar-dengar jer perkataan tu.. hehehe

    ReplyDelete
  25. Hahaha menariknyee.. seronok ni kalau dapat belajar betul2 ni.. harus dpt kuasai dengan baik.. ekekee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tapi sy tau sikit2 ja 😢 Tak kuasai bahasa tu dengan sebaiknya

      Delete
  26. kalau org melaka, mengakai / bakakai disebut (guna/cakap) menggagai... ;-)

    ReplyDelete
  27. biras saya orang sabah. tp kami tak la cakap sabah dgn dia hihihi

    bakakai tu ala ala macam menggagau ye? menggagau cari maksud dalam kamus.

    ReplyDelete
  28. Bahasa Sabah, yang tau 'bah' saja..okey ka ko bah..gitu...klu lain2, memang menganga nak paham...haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. "Ok ka? Kau ok ka?"


      "ok ka ko bah" sy x pernag dengar lg 😂

      Delete
  29. Belum pernah dengar orang sabah cakap. Kalau bahasa kedah boleh dapat A lah. Khatam tengok film Mak Cun.. hahaha

    ReplyDelete

Assalamua'laikum
Jangan lupa tinggalkan jejak anda di sini

 
Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Nour Adieb