Friday, May 5, 2017

Andai Itu TakdirNya

Assalamua'laikum

Cintamu sesegar embun nan pagi
Semakin resah menanti terbit mentari
Hangatnya yang membakar mengeringkan
Segala keindahan yang penuh kepalsuan



Ini antara novel Siti Rosmizah yang paling G I L A jalan ceritanya 😱 Baca novel ni, aku rasa macam nak ketuk-ketuk kepala Syed Aizril guna kasut tumit tinggi 👠😠

Aleya dan Syed Aizril ni bukan ja satu university di United Kingdom, malah belajar dalam kelas yang sama. Tapi si SA ni sombong gila dengan Aleya. Aleya anggap mungkin sebab perbezaan taraf yang buat SA sombong, sebab pipit masakan boleh terbang bersama enggang 😒

Aleya sebenarnya dalam diam suka dengan SA tapi dia pendam ja perasaan tu. Habis study, Aleya dapat panggilan interview dari syarikat milik SA. Actually, Aleya tak tahu pun yang syarikat tu milik SA. SA terima Aleya bekerja untuk balas dendam kerana malukan dia time di UK dulu.

Faizal, kawan SA perangkap Aleya dengan mereka cerita yang rumah SA telah dirompak dan SA cedera parah 🏠. Aleya yang mabuk cinta dengan SA tak fikir apa dah, terus ajak si Umi ke rumah SA dengan hanya memakai baju tidur yang ditutup baju sejuk. Aleya duluan naik ke rumah SA, sementara Umi parking kereta 🚗

Aleya dan SA ditangkap khalwat oleh pihak jabatan agama, jadi kedua pihak keluarga bersetuju untuk nikahkan mereka. Aleya dibuang keluarga kerana ayahnya terlalu kecewa 😢.

Malam pertama, Aleya dihadiahkan penampar, tangan dipulas, haishhh macam-macam lagi. Sakit hati aku baca 😂 Dari jawatan eksekutif, SA tukar kerja Aleya kepada tea lady sebab dah terlajak benci.

Umi: "Macam nilah, aku nak kau kerja tempat aku. Secara kebetulan memang ada kekosongan waktu ni. Kau mesti letak jawatan dan tinggalkan syaitan tu".

Aleya: "Ooi, cakap baik-baik sikit. Syaitan itu masih suami aku tau?"

Syed Aizril: "You dengar sini, I tak izinkan you makan dalam rumah ini sesuka hati. Ingat kalau you nak makan, beli dengan duit you sendiri. Kalau I tahu, you berani makan makanan dalam rumah ini, I..."

Akhirnya Aleya mengandung anak kembar selepas dirogol suami sendiri. Yang paling aku panas time baca part SA heret Aleya sampai ke pintu pagar padahal lagi dua minggu Aleya nak beranak. Aleya diuji lagi apabila salah sorang anak kembarnya menghadapi kompilasi jantung berlubang.

Aleya: "Ram, jika I tak dapat sebarang surat secara rasmi yang I telah diceraikan sebelum pernikahan mereka maka I dengan rasminya melantik you sebagai peguam I untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap seorang lelaki bernama Syed Adam Aizril bin Tan Sri Syed Abbas atas tuduhan mencederakan I hingga boleh mendatangkan kematian."

Syed Aizril: "Dengar sini Nur Aleya binti Idris, bersaksikan kawan-kawan baik you ni, I lafazkan cerai sebaik aje I nikah dengan Lin. Gugurlah talak satu ke atas you."

Pasti ramai yang dah baca novel ni kan? 😄


Sinopsis novel:

"Jangan salah faham Puan Sri. Kemaafan yang diberi tidak akan sama sekali menjadikan saya lupa pada kedudukan diri saya ini. Saya tak boleh membuang pangkat itu ke tepi hanya kerana kesalahan yang pernah dibuat pada saya."

"Saya telah menjadi balu sebelum masanya dan anak-anak saya juga telah jadi anak yatim sebelum masanya. Sembilan bulan saya mengandung mereka tanpa suami di sisi. Saya pekakkan telinga mendengar cemuhan masyarakat sekeliling."

Andai itu takdir-Nya, dia akan menempuhinya dengan tabah dan sabar. Apa yang penting sekarang adalah kebahagiaan anaknya, Dania. Sekurang-kurangnya, bila Aleya menutup mata, kehidupan Dania akan terbela.

"Selama aku meniti liku-liku kehidupan yang penuh dengan onak dan duri ini, aku tidak pernah pasrah dalam hidupku. Andai itu takdir-Nya sebelum menggapai bahagia aku redha. Namun sampai waktu apabila aku tidak mampu untuk bertahan lagi, hatiku lebih keras dari kerikil."

Novel ni aku bagi 10/10 😄 Memang best sangat-sangat 👍👍👍

Harga:
RM19.90 (sm)
RM22.90 (ss)

20 comments:

  1. ni novel paling win dari dulu ni. kami panggil novel sehijau warna daun.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan 😄 Tapi ada satu lagi novel yang cover daun hijau 😂 Tak silap 'Takdir Itu Milik Kita' by Siti Nur Dhuha. Tak silap sy la 😂 Kalau silap, mohon dibetulkan 😄

      Delete
  2. Best kan. Kak ana suka sgt novel ni. Ada lagu satu author kak ana suka juga. Cerita dia best juga. Tak ingat pula sapa nama author tu. Huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa salah satu novel author tu kak Ana? Kot2 sy tau 😄

      Delete
  3. salam alaik, akak dah pernah baca masa stdy dulu. sekarang ni tergila kan nak beli novel hikayat cinta si pematah hati pulaks. haha parohhh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. waa'laikumussalam. bestkan kak 😄 novel HCSPH pun sy ada review 😉

      Delete
  4. Best best best!! Siqah dah agak lama baca novel ni. Dah agak lupa jalan cerita. Ingat kembali lepas baca entri ni. Hihi. Suka baca novel Siti Rosmizah tapi novel dia semua tebal! Jenuh gak nak habiskan.. tak baca lagi yang no 2 ��

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dah baca no 2 😁✌ Sebab best, gigih juga baca tebal2 😄

      Delete
  5. Replies
    1. Best sangat 😄 Semua novel SR best 👍👍👍

      Delete
  6. Novel paling sedih pernah baca.. Sedar tak sedar dah lama rupanya novel ni.. Sejak zaman sekolah lagi Husniey layan.. 😂 😂

    ReplyDelete
  7. lama sda sis nda mbca novel .. tp bila baca sinopsis ni mcm tringin pula mau bca novel balik dan jadikan hobi masa lapang =D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Novel Siti Rosmizah, Lynn Dayana best 😄👏👍👍👍

      Delete
  8. Adoi ai.. Baca sinopsis pun dah menimbulkan kegeraman pada lelaki itu.. Ini kalau baca memang stress sha.. hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Masukkan novel ni dalam senarai pembacaan Sha. Siyes best, cenggini haaa 👍👍👍

      Delete
  9. Saya baca novel ni zaman sekolah lagi. Sedih!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan, rasa nak hentak2 palo si SA tu. Jahat sangat dengan si Aleya 😠

      Delete

Assalamua'laikum
Jangan lupa tinggalkan jejak anda di sini

 
Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Nour Adieb