Tuesday, June 9, 2020

Jom Belajar Bahasa Sabah (Bisaya) [1]

Assalamua'laikum

Memandangkan ramai kawan semenanjung dapat panggilan interim di Sabah, maka aku tetiba rajin buat entry pasal bahasa Sabah.

So, aku akan ajar kamurang bahasa kaum ku sendiri iaitu bahasa Bisaya. Kalau di Sabah, suku kaum Bisaya ni majoriti kamurang boleh jumpa di daerah Kuala Penyu dan Beaufort. Daerah lain ada juga tapi x ramai macam di dua tempat ni k

So, mari belajar 100 perkataan dulu r

BISAYA - MELAYU

1) Abai : orang Brunei
2) Adai : jangan
3) Aki : atuk
4) Along : ipar perempuan
5) Ama inang : bapa saudara
6) Ampai : letak
7) Ampuni : telur
8) Antad : dari
9) Apat : empat
10) Apun : pancing
11) Aru : ada
12) Asuh : anjing
13) Bawang : sungai
14) Bawang gayuh : sungai besar
15) Bayang : baju
16) Borigod : berdiri
17) Bio : di mana
18) Bito' : bawa
19) Bobong : bocor
20) Bolou : buta
21) Bukut : tumbuk
22) Buwayu : buaya
23) Duo : dua
24) Gakud : kaki
25) Gia' : suara
26) Giad : nangis
27) Iba' : bawah
28) Ikau : awak
29) Ina : nenek
30) Indu inang : makcik
31) Indu : mama
32) Intaid : nasi
33) Iro : mereka
34) Isa : tidak
35) Iyo : dia
36) Jelama : manusia
37) Kabang : mulut
38) Kainsan : sepupu
39) Kalabangan : kuburan
40) Kandu : kata mereka
41) Kangku : saya kata
42) Kaniab : kemarin
43) Kanyu : dia kata
44) Kapal (makapal) : tebal
45) Karabau : kerbau
46) Karau : kemarau
47) Kariam : tangan
48) Kotung : punggung
49) Kiaun : ikan
50) Keintuong : semalam
51) Kodou : keras
52) Konoon : pakaian
53) Korojo : kerja
54) Laid : lama
55) Takau : curi
56) Lobong : kuburan
57) Longoon : selsema
58) Liau : leher
59) Limoh : lima
60) Limpang : baring
61) Losok : lumpur/ becak
62) Luor/ maluor : sakit
63) Mabalut : baik
64) Malik : balik
65) Madaru : panjang
66) Madiu : mandi
67) Magayuh/ makaluh : besar
68) Magiad/ nagiad : nangis
69) Magilo : banyak
70) Magium : mencari
71) Magusai : batuk
72) Makala' : kering
73) Makatul : gatal
74) Makarati : mengerti
75) Mamadi : parang
76) Manau : tawar
77) Manginud : menunggu
78) Manu : begitu
79) Mantaie : cirit birit
80) Manti : begini
81) Manuk : ayam
82) Maparas : cantik / lawa
83) Mapatalang : menunjuk
84) Maragang : merah
85) Mararaat : semak
86) Matai : mati
87) Matarum : tajam
88) Matiodop : ngantuk
89) Matiru : kena
90) Matu : mata
91) Maya' : ikut
92) Memanau : jalan
93) Manini : kecil
94) Mianai : lelaki
95) Miki ampun : minta ampun
96) Mi impun : berkumpul
97) Minang : pakcik
98) Miso : satu
99) Modoot : gelojoh makan
100) Modop : tidur

Tapi jangan risau, sebab orang Sabah cakap Melayu / English juga. Bahasa kaum ni digunapakai bila bercakap sesama kaum. Kalau kaum Bisaya cakap Bisaya dengan kaum Bajau, nahhh pening juga tu kaum Bajau kecuali kalau dia belajar bahasa Bisaya. So, kamurang jangan risau. Datang ja Sabah, bercakap ja macam biasa. Nda payah la mau ber'bah-bah'. Bukan apa, sebab nanti kamu juga yang tersalah letak penggunaan 'bah' tu di ayat kamu. Kang kena jeling atau kena kasi ketawa ja kamu.

Ni salah satu penggunaan 'bah':

"Jom jumpa jam 4 ni"
"Bah" maksudnya ok

'Bah' ni bukan ja bermaksud ok, tapi macam-macam. Malas aku mau terangkan sekarang.

Kbye

Sis sambung tidur dulu





12 comments:

  1. Pernah pergi Sabah. Hehe kadang ada tercakap 'bah' juga.

    ReplyDelete
  2. lainnya bahasa dia ya...
    selamat hari raya....
    Tq singgah blog me...

    ReplyDelete
  3. saya pun ada kawan bisaya, tp orang Limbang... satu sak yang boleh saya tangkap bila dia cakap 'njop'.

    ReplyDelete
  4. tq..bertambah pengetahuan am..

    ReplyDelete
  5. terima kasih atas perkongsian....

    ReplyDelete
  6. Rasa comel pula bila cuba cakap sabah. Hehe

    ReplyDelete
  7. dulu masa stay sarawak banyak jumpa orang2 sabah. hehe, memang dorang kalau bercakap sesama dia terpana kita sebab tak paham haha

    ReplyDelete
  8. memang berbeza betul dengan cakap yang biasa,kalau akak dengar mesti tak faham ni

    ReplyDelete
  9. Best dengar orang sabah bercakap.. Baca entry yang ada penggunaan loghat nie pun menarik.. Tq share ilmu yang ohsem nie.. Ada satu dua perkataan tu sama macam sebutan loghat di semenanjung..

    ReplyDelete
  10. Rasa macam dah lupa 'noun' nak letak bah tu 😅. Lama nau tak prektis. But Sabah truly amazing. Multi cultural and paling syok. Multi language 😊

    ReplyDelete

Assalamua'laikum
Jangan lupa tinggalkan jejak anda di sini

 
Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Nour Adieb