Sabahan Blogger

Tuesday, April 26, 2016

Teguran Rahsia Seorang Guru

Assalamua'laikum



Harun ibn ‘Abdillah, seorang ulama ahli hadits yang juga pedagang kain di kota Baghdad bercerita:

Suatu hari, saat malam beranjak larut, pintu rumahku diketuk. “Siapa...?” tanyaku.

“Ahmad” jawab orang diluar pelan.

“Ahmad yang mana...?” tanyaku makin penasaran.

“Ibn Hanbal” jawabnya pelan.

SubhanAllah, itu guruku...! kataku dalam hati.

Maka kubuka pintu. Kupersilakan beliau masuk, dan kulihat beliau berjalan terjingkit-jingkit, seolah tak ingin terdengar langkahnya. 

Saat kupersilakan untuk duduk, beliau menjaga agar kursinya tidak berderit mengeluarkan suara.

“Wahai guru, ada urusan yang penting apakah sehingga dirimu mendatangiku selarut ini...?”

“Maafkan aku ya Harun… Aku tahu biasanya engkau masih terjaga meneliti hadits selarut ini, maka aku pun memberanikan diri mendatangimu. Ada hal yang mengusik hatiku sedari siang tadi.”

Aku terkejut. Sejak siang...? “Apakah itu wahai guru?”

“Mmm begini…” suara Ahmad ibn Hanbal sangat pelan, nyaris berbisik.

“Siang tadi aku lalu disamping majlismu, saat engkau sedang mengajar murid-muridmu. 

Aku saksikan murid-muridmu terkena terik sinar mentari saat mencatat hadits-hadits, sementara dirimu bernaung di bawah bayangan pepohonan. 

Lain kali, janganlah seperti itu wahai Harun.

Duduklah dalam keadaan yang sama sebagaimana murid-muridmu duduk...!”

Aku tercengang, tak mampu berkata…

Maka beliau berbisik lagi, lalu minta izin balik dan melangkah kaki terjingkit2 dan menutup pintu dgn hati-hati.

MasyaAllah… 

Inilah guruku Ahmad ibn Hanbal, begitu mulianya akhlak beliau dalam menyampaikan nasihat.

Beliau boleh saja membetulkan kesalahanku saat melintasi majlisku.

Tapi itu tidak dilakukannya demi menjaga wibawaku dihadapan murid-muridku.

Beliau juga rela menunggu hingga larut malam agar tidak ada orang lain yang mengetahui kesalahanku. 

Bahkan beliau berbicara dengan suara yang sangat pelan dan berjingkat saat berjalan, agar tidak ada anggota keluargaku yang terjaga.

Lagi-lagi demi menjaga wibawaku sebagai imam dan teladan bagi keluargaku.

Teringat perkataan Imam Asy Syafi’i:

“Nasihati aku saat sendiri, jangan di saat ramai dan banyak saksi. Sebab nasihat ditengah khalayak, terasa hinaan yang membuat hatiku pedih dan koyak; Maka maafkan jika hatiku berontak…”


Sunday, April 24, 2016

Bukan Kerana Ego

Assalamua'laikum


Marah & rajuk... berbeza. Marah x semestinya berakhir dengan merajuk. Dengan marah, timbulnya bibit2 ego. Marah selalunya dilepaskan dengan menghamburkan semua kata2, luah segala yg x puas hati. Kdg2 slps marah, org akan kembali normal.

Merajuk, ialah rasa yg terpendam... yang x terluah, yg biasanya utk org2 yg sngt rapat. Sbb kita xkan mungkin merajuk dgn stranger kan... Pabila merajuk tu lebih ekstrem, maknanya org tu sangaaat special pd kita. Rajuk dihati, membuat kita akan berhati lebih beku. Lebih kejam, kenangan yang dibina walau semanis madu sepahit hempedu perlahan2 menghilang ibarat ditiup angin lantas terbang entah ke mana lalu semakin menjauh lantas menghilang lantaran rajuk yang melanda di hati.

Strangers can become best friends just as easy as best friends can become strangers.



Thursday, April 21, 2016

Tourist vs Traveller

Assalamua'laikum


Korang yang mana satu? Tourist atau Traveller???

sumber: FB





Tuesday, April 19, 2016

Ilmu

Assalamua'laikum


Jangan anggap ilmu agama ni ilmu sampingan. 
Ilmu agama ni ilmu yg paling penting berbanding mana-mana ilmu, terutamanya ilmu fardhu ain.


Mind set zaman sekarang, " kamu belajar tu, sambil2 tu belajar lah ilmu agama. "

Mana boleh kamu buat ilmu agama tu sbg ilmu sampingan, boleh kamu kata sambil2 belajar ilmu agama ?


Sepatutnya begini, " kamu belajar agama tu, sambil2 tu belajar lah sikit ilmu dunia. "

Ilmu agama mesti diutamakan drpd ilmu dunia!

Tapi tu lah, dunia akhir zaman, semua nampak dunia, dunia dan dunia. Diri ini juga x terkecuali :'(

-copypaste-





Friday, April 15, 2016

Lepaskan

Assalamua'laikum

Peritnya nak lepaskan sesuatu yang dah sebati dalam hidup kita...

Sesuatu yang dinamakan 'kenangan'
Tak kisah lah kenangan tentang apa...
Tentang siapa...
Kenangan manis...
Mahupun kenangan pahit
Bila hati telah kecewa, hancur...
Akal fikiran takkan bergolak-galik lagi
Dan kenangan itu pun dibiarkan berlalu pergi
Dengan harapan...
Akan ada lagi kenangan yang baru mngusik di ingatan




Wednesday, April 13, 2016

Tujuan Perkahwinan Dalam Islam

Assalamua'laikum

Ungkapan 'perkahwinan tanpa kebahagiaan adalah kejahilan dan kebahagiaan tanpa perkahwinan mengundang maksiat' menunjukkan kepentingan kebahagiaan dalam perkahwinan.

Antara tujun perkahwinan:

1) menunaikan keinginan sifat semula jadi atau fitrah manusia.

2) mengikut sunnah Nabi Muhammad.

3) mengembangkan keturunan dengan cara yang sah.

4) memperoleh ketenangan jiwa.

5) mendapatkan kebahagiaan dunia & akhirat.

6) mengelakkan maksiat.

7) melaksanakan amanah Allah pada suami ataupun isteri, anak-anak serta ahli keluarga yang lain.


#501soaljawabperkahwinanIslam


Friday, April 8, 2016

New!!! Abaya Humaira

Assalamua'laikum



بسم الله الرحمن الرحيم


NEW!!!
-Abaya Humaira
-Material: elva lisa
-wudhu & nursing friendly
-saiz dari S-M-L-XL-XXL
✔lembut
✔jatuh beralun
✔x panas
✔mudah gosok
✔susah kedut

Price: RM85 sm, RM90 ss

Nak beli borong? Min 10 helai

Harga borong
RM77 sm, RM82 ss

Whatsapp / Telegram: 0198934755

ig: @jubahplain
#abayahumaira
#jubahwudhuandnursingfriendly
#sayajualmurah
#sayajualbawahrm100


 
Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Nour Adieb