Sabahan Blogger

Wednesday, August 29, 2012

Salam AidilFitri Dari Si Perantau

Selamat Hari Raya AidilFitri Maaf Zahir dan Batin :p
Ucapan khas buat kedua orang tua yang sentiasa berada dekat di hati , adik-beradik yang nakal tapi comel , family sebelah bapa dan mama , saudara seagama , kawan-kawan ... erk ? pendek kata , Selamat Hari Raya kepada suma umat Islam :p
Seperti yang dihebohkan oleh pemegang cap mohor diraja , bahawasanya saya yang bernama Nour Adieb ( bukan nama sebenar ) menyambut AidilFitri di perantauan . Owh yeah , satu pengakuan yang ikhlas dari hati aku yang tulus lagi suci . Cewah~ Pengumuman , ini bukan auta semata-mata tetapi fakta sefakta-faktanya . Ha ah , aku tak tipu . Tahun ni aku beraya nun jauh dari keluarga . 
Pes tym tau aku tak sambut AidilFitri bersama family . Jadi , agak kejakunan sedikit . Kalo dah namanya pes tym , kompom ada rasa sebak bermukim di hati kan kan kan ??? Angguk-angguk boleh , geleng-geleng tidak digalakkan . Disebabkan rasa teruja nak beraya di tempat orang , so aku tak balik raya tahun ni . Saja nak test feeling aku camna rasanya bila tak sambut raya ngan family . InsyaAllah pasni aku akan pastikan aku dapat sambut raya bersama family yang tercinta dan yang tersayang . Tobat sambut raya jauh-jauh . 
Malam raya tu , kepala hotak aku yang genius ni telah mendapat satu idea yang cukup bernas lagi bijak . Disebabkan perasaan sebak + sedih bercampur-baur lalu sebati bermukim dalam hati aku , aku telah memutuskan untuk beli tiket flight malam tu juga . Konon jak tu . Kalo betul aku ambik tindakan drastik camtu , perghhh ~ Tak terjangkau di akalku apa reaksi my family . Tu lah , tak mau balik raya ngan family . Nak juga merasa raya di perantauan . Kan dah kerindu-rinduan nak makan masakan mama . 

Bila difikir balik , 'idea bernas' aku tu 'terlebih bernas ' . Sangat-sangat menyusahkan . So , dengan semangat yang 'down' aku sambut gak raya ngan kengkawan . Best memang best tapi beraya dengan family lagi best kan kan kan ??? Ini betul-betul fakta , bukan auta . Biarpun aku beraya di perantauan , tapi tak semestinya baju raya aku berlainan  dengan tema family . Disebabkan takda baju yang sesuai untuk aku ( sebenarnya susah nak cari size sebab aku ni dalam golongan yang comel , muahahahaha ) , so dengan penuh kasih sayang my mama pos baju raya aku . Dua hari sebelum raya , alhamdulillah 2 pasang baju raya yang dipos tu selamat berada di pangkuan ku . 
Dan hasilnya , jeng jeng jeng :p
Tadaaa :D

Erk , Jubah ni made in Indon *akutipu :p
^_^

Thursday, August 23, 2012

Menimba Ilmu


Kata-kata hikmah:
Niat belajar bukan kerana 'pointer' tapi demi 'keberkatan'

1) Ingatlah ibu dan ayah dalam setiap doa kita. Doakan kesejahteraan mereka di dunia dan di akhirat.

2) Jika ibu atau ayah sudah pulang ke pangkuan Ilahi, doakan agar roh mereka sentiasa di dalam rahmat Allah. Sedekahkan surah al-Fatihah selalu.

3) Sebelum ke sekolah, kucup tangan ibu dan ayah serta berikan ciuman dengan penuh kasih sayang.

4) Sentiasa ucapkan 'Saya sayang ibu. Ibulah ibu yang terbaik di dunia dan di akhirat.' Begitu juga kepada ayah.

5) Letak foto ibu dan ayah di dalam frame dan letakkan di meja belajar. Jadikan senyuman di wajah mereka sebagai sumber inspirasi.

6) Sentiasa mengucapkan terima kasih kepada ibu dan ayah. Belajar menghargai jasa mereka dengan kata-kata dan gerak laku.

7) Jika berjauhan seperti di asrama dan sebagainya, hubungi ibu dan ayah selalu.  Telefon, e-mail dan hubungkan kasih sayang tanpa mengira masa.

8) Jadikan ibu dan ayah tempat meluahkan masalah. Utamakan mereka daripada rakanmu sendiri.

9) Sentiasa memohon maaf kepada ibu dan ayah. Jadikan ia suatu rutin harian.

10) Berbanggalah dengan menjadikan ibu dan ayah sebagai role-model. Katakan kepada teman dan rakan bahawa ibu dan ayah kita adalah contoh pemimpin yang terbaik.

11) Jadilah anak yang soleh dan solehah. Anak yang soleh dan solehah permata ibu dan ayah :p



^_^






Thursday, August 16, 2012

My Burfday

 

Setelah beberapa kurun laptop aku masuk hospital, akhirnya dah kembali sihat. Dapat aku on9, nguehnguehngueh 
Pengumuman pengumumam pengumumang penggugunang...
 
Tanggal tarikh 05 Ogos dengan rasminya umo aku dah meningkat. Takda lagi kepala '1' depan umo aku. Kiranya dah rasmi masuk ke angka 20. Woits, 20 tahun tuuu!!! Sampai sekarang aku masih belum dapat terima yang umo aku dah mencecah ke angka 20. 

Burfday tahun ni, tak dapar sambut dengan family sebab aku berada jauh di mata dekat di hati. So, aku anggap burfday tahun ni burfday yang penuh dengan kesayuan dan keterharuan. Cehhh, ayat mana lah aku pungut ni. Thanks to Syazwa sebab sanggup tak tido awal gara-gara nak wish aku. Yang paling buat aku terharu, time nak balik hostel tu kawan-kawan sekelas pulak wish. Siap dengan tukang baca doa lagi yang baca doa dengan penuh kekusyukan dan kesyahduan. Terus air mata aku mengalir macam air sungai yang mengalir tak henti-henti. Betul, tak tipu. Ha ah~

Bila dapat sms burfday dari family, lagi deras air mata aku mengalir. Sedih owhhh bila jauh dengan family. Time burfday ni, dapatlah bonus dari celcom. Selama seminggu henfon tak pernah jauh dari tangan aku. Lepas abis ja kelas, terus tergedik-gedik kuarkan fon dari beg. Call family & kawan-kawan yang berada jauh di mata dekat di hati. Lagak aku time bercalling macam bergayut dengan buayapwen jak, huhu~

Dalam kesibukan yang melampau, Syazwa & Miera & Tieka sudi meluangkan masa untuk  menyambut burfday aku. Macam dah jadi chef  kawan-kawan aku, masak itu masak ini. Patutlah beria-ia jemput aku datang ke rumah jam 9 malam. Siap suruh bawa Syazwa lagi. Yang Syazwa ni pulak, tetiba menghilang. Konon pergi iftar di KUIN, rupanya iftar di rumah dorang Miera sambil melaksanakan agenda sulit dorang.
Haaa, nampak muka aku tu bercahaya 500 watt??? Itu menunjukkan aku sedang dalam situasi kegembiraan dan keterharuan yang melampau~

Kek perisa cheese, nyumnyum. Erk, ke mana hilangnya 2 batang lilin comel tu??? Spoil pulak, dah macam hidung teeettttttttt~

Cheezy wedges hasil air tangan Miera. Sukesukesuke~

Malam sebelumnya, aku pernah menyuarakan hasrat di lubuk hati yang perut aku tersangat-sangat nak makan mee kari tym iftar. Tak sangka pulak esoknya betul-betul dapat makan mee kari. Syukur alhamdulillah, thanks kengkawan sudi penuhi hasrat aku... sobsobsob~

Suke sangat ngan benda alah ni. Comelcomelcomel :D

Hadiah dari Syazwa dan kawan sekelas. Ehhh, bukan fon tu ye tapi benda alah warna putih yang nampak gedik melekat di fon tu hadiah dari Syazwa :p

Ya Allah ya Tuhanku, terima kasih untuk usia yang telah Engkau berikan. Terima kasih juga untuk setiap rezeki yang Kau kurniakan. Terima kasih kerana mengurniakan hambaMu ini sebuah keluarga yang sangat menyayangi diri ini. Terima kasih kerana menganugerahkanku kawan-kawan yang sudi berkongsi suka-duka bersama. Sesungguhnya telah banyak yang Engkau telah berikan kepadaku... dan sungguh sedikit pengabdianku terhadapMu.

Ya Allah, terima kasih atas segala takdir yang telah Engkau tentukan untukku. Peliharalah hambaMu ini supaya terus berpegang teguh pada taliMu...

Amiiin ya Rabbul al-Amin...

 
 
^_^
 
Design By Sis Hawa | Copyright Reserved By Nour Adieb